
Charakteristika školy
Historie školy
První zmínky o školní výchově dětí z Budyně nad Ohří jsou již ze XIII.století. Tyto informace ale nelze brát jako zcela jisté, protože při některém z požárů shořel i místní archiv. Doložitelně prvním učitelem v místě byl Andras Ondřej v roce 1563. V těchto letech se z Budyně hlásilo na pražskou universitu více studentů než z daleko větších míst jako Ústí nad Labem nebo Písek. Škola zde bývala u děkanství. V roce 1783 však vyhořela a výuka musela být přestěhována. Z důvodu požáru a nevyhovujících prostor se děti stěhovaly ještě několikrát. Dnes je pro nás nepochopitelné, že v roce 1795 mohlo být v jedné třídě 72 dětí, v roce 1869 bylo ve třech třídách 336 dětí, v roce 1890 v šesti třídách 447 dětí. V polovině 19.století chodily do Budyně do školy děti z Vrbky, Roudníčka , Kostelce, Břežan a Nížeboh. Písty, Brníkov a Žabovřesky měly školu vlastní.Až v roce 1896 byla postavena budova stávající. Kromě řídícího učitele zde učilo ještě šest dalších učitelů. Byla to pouze škola obecná. Od 11 let děti docházely na měšťanskou školu do Libochovic. Od roku 1906 se začaly přidávat i třídy měšťanské. V roce 1908 měla škola vůbec největší počet žáků za celou její historii. V osmi třídách se učilo 570 dětí. Měšťanská škola byla tehdy jen pro chlapce. Dívky se zde začaly učit až v roce 1911.Pokud se týče samotné školní budovy, bylo v době trvání školy provedeno množství úprav tak, aby škola mohla stále lépe sloužit potřebám žáků. Bylo vestavěno několik příček, aby se zvýšil počet učeben a kabinetů, byly vybudovány nové podlahy, nové WC, zavedena voda do tříd, zabudováno ústřední topení. Na počátku 60. let byla opravena fasáda, která vzhledu spíše uškodila. V posledních zhruba 30 letech byla provedena kompletní rekonstrukce elektroinstalace, posazena zcela nová střecha, vyměněna původní okna, vybudována vlastní plynová kotelna, nové školní dílny, zrekonstruována školní tělocvična, do každé třídy je zavedena kabelová televize.
Úplnost a velikost školy
Vybavenost školy
Materiální
Škola je dobře vybavena učebnicemi. Při výuce různých předmětů je využíván výukový SW, kterého máme díky různým dotacím dostatek. Vybavení učebními pomůckami je poměrně slušné. Pro další studium a práci žáků i pedagogů je k dispozici dobře vybavená počítačová učebna s přístupem na internet a k výukovému softwaru. Dále máme pro žáky k dispozici na zapůjčení dostatek tabletů a notebooků. V každé třídě máme interaktivní tabuli (celkem osm velkých interaktivních tabulí a dva přenosné interaktivní panely). Literatura, učebnice, učební pomůcky a výukový SW jsou průběžně doplňovány o nové.
Vybavenost školy výpočetní technikou je podrobně popsána v ICT plánu školy.
Prostorová
Areál školy je oplocen. Jeho součástí je budova (přízemí - malá tělocvična, školní družina, žákovská kuchyňka, 1. poschodí - třídy 1. stupně, ředitelna a počítačová učebna, 2. poschodí - třídy 2. stupně, 3. oddělení družiny/ učebna pro výuku dělených jazyků, sborovna a kabinety), školní asfaltové hřiště, hřiště s umělým povrchem, workoutové hřiště, dvě venkovní učebny a travnatá plocha. Přímo v areálu školy je městská hala, kterou škola využívá na hodiny tělesné výchovy i zájmové kroužky. Na hodiny tělesné výchovy škola využívá i fotbalové hřiště asi 500 m od školy.
Škola nemá svou jídelnu. Školní jídelna v našem městě je samostatný právní subjekt v budově, která se nachází asi 100 m od školy. Cestou ze školy do jídelny se nepřechází žádná komunikace.
V budově jídelny má také škola poměrně slušně vybavené dílny, které využívá na výuku pracovních činností.
Mezi budovou školy a jídelny je městská knihovna, kterou děti hodně navštěvují.
Hygienická
Pro dodržování pitného režimu pracovníků školy i žáků slouží nápojový automat.
Pro relaxaci dětí, které nemají zrovna žádný kroužek, slouží v odpoledních hodinách odpočinková část školní družiny, počítačová učebna a Středisko volného času Drak, které není součástí školy, ale úzce se školou spolupracuje.
Ve všech podlažích školy už je samozřejmostí tekoucí voda v každé třídě a kvalitní sociální zařízení. Aby se ve škole cítili dobře žáci, učitelé i rodiče, je třeba věnovat velkou pozornost úpravě školy. Z finančních důvodů není možné naráz převést školu do ideální podoby, ale je nutné postupně školu rekonstruovat, opravovat a vylepšovat. Dosud byla a doufám, že bude pokračovat, velmi dobrá spolupráce školy se zřizovatelem, který v rámci svých možností dělá pro školu maximum. Postupně se provedla rekonstrukce sociálních zařízení, školní družiny a žákovské kuchyňky, vyměňujeme školní nábytek, podlahy ve třídách i v tělocvičně. Škola je zateplená, má nová okna, nové rozvody topení a tepelná čerpadla. Dokupujeme nové počítače a nové pomůcky, upravujeme okolí školy atd.
Prostředí školy v žádném případě netvoří pouze nové zařízení nakoupené zřizovatelem, ale především pěkně a útulně vyzdobené třídy, čisté a upravené chodby s výrobky našich dětí. O útulnost a čistotu školy se starají všichni pracovníci školy ve spolupráci se žáky.
Charakteristika pedagogického sboru
Jedenáct učitelek má plnou kvalifikaci, čtyři učitelky dokončují pedagogické studium. Asistentky pedagoga a vychovatelé mají plnou kvalifikaci. Dvě učitelky jsou důchodového věku, jinak všichni pedagogové jsou středního nebo mladšího věku.